Dołączył: 05 Lut 2010 Posty: 53 Skąd jesteś (miejscowość / region): Elbląg Posiadane auto: był Touran 2.0 TDI '03, jest Golf IV 1.9 TDI (ALH) '98
Piwa: 3/0
Wysłany: Sro 09 Lut 2011, 13:53
Temat postu:
koło zapasowe, rozstaw śrub 5x112, ale inny otwór centrujący
Witam, mam dość osobliwe pytanie o koło zapasowe.
W moim Touranie jest tylko zestaw naprawczy koła, który zużyłem ostatnio. Nie chciałbym go kupować tylko wozić "zapasówkę". Mam jeszcze gdzieś praktycznie nową felgę stalową z oponą 15" do Mercedesa W124, i jak wiadomo rozstaw śrub pasuje ale otwór centrujący jest większy i jak ją przymierzam to nie opiera się na krawędzi piasty, tylko jest o kilka mm większa na średnicy otworu, więc trzymała by się tylko na śrubach.
Pytanie - Czy na awaryjne przejazdy na zapasowym kole takie rozwiązanie jest niebezpieczne ?
Dołączył: 23 Lis 2009 Posty: 1295 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Golf 6 1.6 TDI 105km /77kW i Toyota Avensis t27 2.0 D4d 2015
Piwa: 224/9
Wysłany: Sro 09 Lut 2011, 15:56
Temat postu:
Re: ( Volkswagen Touran ) koło zapasowe, rozstaw śrub 5x112, ale inny otwór centrujący
Kolego to że praktycznie wejdzie to już sam stwierdziłeś, ale nie jest to dobre rozwiązanie gdyż występują tam duże obciążenia i siły i może dojść do ścięcia tych śrub. Pozdrawiam
Re: ( Volkswagen Touran ) koło zapasowe, rozstaw śrub 5x112, ale inny otwór centrujący
Witam
Nazywa się to pierścień centrujący i stosuje się to np. w takim wypadku jak twój lecz najczęściej w Alufelgach dostępny m.innymi na Allegro.
andreas79 napisał:
ale nie jest to dobre rozwiązanie gdyż występują tam duże obciążenia i siły i może dojść do ścięcia tych śrub
Nie chcę być wyrocznią ale mało prawdopodobne jest to aby doszło do ścięcia śrub (nie mówimy o jakiejś jeździe ekstremalnej np pościgi czy niedokręcone koło ), przenoszą one duże obciążenia również przy ostrym przyśpieszaniu czy gwałtownym hamowaniu (przednia tarcza jest przykręcana tymi samymi śrubami co koło) więc problem byłby nagminny, a jakoś się to nie zdarza. Wpływ na uszkodzenie śruby ma siła dokręcenia i powierzchnia przylegania felgi.
Plastykowy pierścień centrujący jaki stosuje się w Alufelgach ma niewielki wpływ na jej mocowanie i mimo, że nie jest również ozdobą.
Moim zdaniem możesz stosować taką dojazdówkę, pierścień jak sama nazwa wskazuje służy do jej wycentrowania aby podczas jazdy koło nie biło.
Co prawda śruby mają stożek czasem pływający (najczęściej alufelgi) lub kulę (stalowe) lecz istnieje możliwość przesunięcia felgi na śrubach względem osi jeśli otwór centrujący jest większy niż "tuleja ustalająca"
Pierwsza cyfra to minimalne wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100.
Druga cyfra to stosunek granicy plasyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na roziąganie Rm podzielony przez 10.
Przykład.
Klasa wytrzymałości 5.6
Pierwsza cyfra: 5 x 100 = 500 N/mm2 minimalna wytrzymałość na rozciąganie;
Druga cyfra: 6 x 10 = 60% z 500 = 300 N/mm2 granica plastyczności.
Według sprzedawców śruby do kół mają klasę wytrzymałości 10.9
Resztę niech sobie policzy ktoś bardziej obeznany _________________ Pozdrawiam
Darek
_______________________________
\\\"To ludzie ludziom zgotowali ten los\\\"Z. Nałkowska
Dołączył: 05 Lut 2010 Posty: 53 Skąd jesteś (miejscowość / region): Elbląg Posiadane auto: był Touran 2.0 TDI '03, jest Golf IV 1.9 TDI (ALH) '98
Piwa: 3/0
Wysłany: Pią 11 Lut 2011, 01:23
Temat postu:
Re: ( Volkswagen Touran ) koło zapasowe, rozstaw śrub 5x112, ale inny otwór centrujący
Dziękuję za wyczerpującą wypowiedź, po przeczytaniu Waszych wszystkich podpowiedzi sądzę, że oświecony w tej materii już jestem maksymalnie, pozdrawiam
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Volkswagen Touran ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.